NDSM loods
De NDSM is onlosmakelijk verbonden met de indrukwekkende scheepsindustrie uit de vorige eeuw. Lassers, vijlers, slijpers, walsers en buigers werkten dag en nacht aan tankers, trawlers en passagiersschepen.
De geschiedenis van de NDSM werf gaat in het kort terug naar 1894. In dat jaar werd de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij opgericht op Oostenburg, Amsterdam-Oost. Op dezelfde locatie waar een paar eeuwen eerder VOC-schepen werden gebouwd. Met de oprichting van deze werf wilde men de ondergang van de scheepsbouwindustrie een doorstart laten maken door het bouwen van moderne ijzeren schepen met mechanische aandrijving. Het bedrijf had veel succes en groeide hard.
Door gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden moest de NSM opzoek naar een andere locatie. In 1915 werd die gevonden aan de overkant van het IJ: in Amsterdam Noord. In 1920 vind de Nederlandsche Dok Maatschappij ook zijn stekkie aan de IJ oever op het er naastgelegen terrein. Na de 2e WO besloten de bedrijven te fuseren. In 1946 ontstond de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij: de NDSM. Er was op dat moment veel behoefte aan vervanging van oudere schepen en vervoer van en naar Nederlands-Indië. Daarnaast groeide de economie, waardoor het vervoer van goederen en passagiers ook enorm steeg.
De NDSM werd wereldwijd gezien als zeer succesvol en vooruitstrevend bedrijf in de scheepvaartwereld. De NDSM was in een van de grootste en modernste scheepsbouwwerven ter wereld. Een bedrijf waar veel innovaties zijn bedacht die nu nog steeds in de scheepsbouw en scheepsreparatie worden toegepast. Maar in de jaren ’70 raakt de NDSM in de problemen door de oliecrisis, politieke spelletjes, concurrentie: in 1984 sluit ze haar deuren.
Als je je meer zou willen verdiepen in de geschiedenis van de NDSM, kan je contact opnemen met Stichting NDSM-Herleeft die als doel heeft; het bijeenbrengen, conserveren, documenteren, beheren en (weer) zichtbaar maken van de geschiedenis van de NDM, NSM en de NDSM.